حجم زیاد محتوای درسی مانع آموزش زندگی به دانش‌آموزان

کد خبر: 82    تاریخ: يكشنبه، ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ساعت ۱۹:۴۶:۱۵    بازدید: 9



مهدی فیض در خصوص فرهنگ‌سازی استفاده از تلفن همراه به فارس گفت: در آموزش‌و‌پرورش می‌گوییم که هدف کلان، تربیت است و از آن هم توقع تربیت نسل امروز برای آینده است اما این ظرف زمان را پر کردیم.
فیض ادامه داد: از سویی مثلاً می‌گوییم باید دانش‌آموز انتگرال یا فلان نظریه را یاد بگیرد یعنی آموزش و پرورش ما پر شده از چیزهایی که بود و نبودش خیلی برای آینده فرد موثر نیست.
وی افزود: وقتی می‌گوییم دانش‌آموز را باید به محیط‌های اردوگاهی ببریم تا آنجا زندگی یاد بگیرد، می‌گویند وقت نداریم چون اگر به اردوگاه برویم دیگر انتگرال و فلان نظریه را یاد نمی‌گیریم. به عبارت دیگر ما ظرف زمان آموزش‌و‌پرورش را پر کردیم بعد که می‌خواهیم مسائل اصلی را یاد دانش‌آموز بدهیم، زمان نداریم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه برخی مدارس به دلیل همین فشارهای علمی، درس‌هایی را حذف می‌کنند، گفت: می‌بینیم برخی مدارس درس‌هایی مانند تاریخ، ادبیات و دینی را در طول سال تحصیلی حذف می‌کنند و می‌گویند به صورت فشرده در تابستان برگزار می‌کنیم یا درس مهارت زندگی و تفکر را به راحتی حذف می‌کنند چون از نظر زمانی تازه است، این در حالی است که آن چیزی که افراد را برای زندگی آماده می‌کند، موضوعاتی است که محتوایش بتواند در ارتباط با مقوله زندگی هم باشد.
فیض ادامه داد: این مشکلی است که وقتی در آموزش و پرورش به آن می‌پردازیم، می‌گویند مشکل ما کنکور است؛ وقتی سراغ کنکور می‌رویم، می‌گویند مشکل ما وزارت علوم و وزارت بهداشت است چرا که آنها توقع دارند کسانی وارد دانشگاه شوند که این سواد را داشته باشند و دانشگاه هم می‌گوید اگر این کار را نکنیم، طول مدت تحصیل یک مقدار طولانی‌تر می‌شود.وی افزود: این موارد در حالی است که افراد دیپلمه وقتی [برای ادامه تحصیل] به خارج از کشور می‌روند، می‌گویند لااقل یک سال در دانشگاه خیالمان راحت است زیرا همه چیزی که در سال اول می‌خواهیم یاد بگیریم، در دبیرستان یاد گرفتیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه حجم محتوای آموزشی ما به اندازه‌ای زیاد است که برای کشورهای دیگر غیرقابل باور است، گفت: این حجم زیاد محتوای درسی مانع آموزش بسیاری از موضوعاتی است که به زندگی مربوط می‌‌شود و این یک گره سردرگمی شده است که ما به عنوان حوزه پرورشی همیشه با آن مواجه هستیم.
وی در پاسخ به اینکه «آیا برای حل این مشکل اقدامی کرده‌اید؟»، اظهار داشت: نه اینکه کاری نتوانستیم بکنیم بلکه این مدل سیستمی است؛ آن‌قدر این گره از زوایای مختلف به هم پیچیده شده که در توان ما به عنوان پرورشی و در توان آموزش و پرورش هم نیست.
فیض افزود: این مقوله‌ای است که باید در سطح شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و بررسی شود و جزو ایده‌های وزیر آموزش و پرورش، موانع موجود در مسیر تربیت دانش‌آموزی برای زندگی است که داریم احصا می‌کنیم که یکی از آن موارد، انتظارات علمی است که از فارغ‌التحصیلان آموزش و پرورش وجود دارد.